• dagar
  • Affärscoaching
  • Konflikthantering

Lise & Co´s blogg

Nyhetsbrev i augusti

 
   
Specialister på kommunikation med fokus på utveckling av ledare och team.
Aktuellt erbjudande!
Fram till sista september bjuder vi på fyra timmars coaching när du bokar en utvärdering av ditt ledarskap - 360°-analys

Innan vi startar sätter vi upp mål för de resultat som vi vill uppnå. 
Undersökningen innehåller 35 frågor inom ledarskap enligt en beprövad standard. Men viktigast är faktiskt att ställa de frågor som utvecklar just ditt ledarskap i just er organisation. Därför skräddarsyr vi frågorna, läs mera genom att klicka på länken ovan.

 
Från meningslöst prat till
effektiva beslutsmöten,kommunikation i ledningsgruppen skapar beslut som leder till handling! Med tillit i kommunikationen får ni modet att ha konflikter som utvecklar er som team och organisation.
 
Är ni bäst på att samarbeta ... ? :-)
Vad skulle kunna öka din försäljning? Kan det vara ett bättre samarbete med någon avdelning (t.ex. leverans, projektledare eller andra)
Låt oss utvärdera hur respektive avdelning upplever samarbetet och hur det skulle kunna bli bättre. Du får svart på vitt vad som kan förbättras, du får förslag på åtgärder av oss, men förbinder dig inte till något. Vi undersöker och hjälper er att ta fram lösningar.
Har du hört talas om boken - Omgiven av idioter? Kanske finns dom även hos er :-) Vi kan hjälpa er att hantera idioterna. För mer info, skicka oss ett mail
 
Är du försäljningschef
och vill leda ditt team till bättre resultat? Ny kursstart den 14/9!Ett unikt program inkl. certifiering. Läs mer här: Sälj och ledarutveckling
 
Vad kan hundar lära oss om mänskligt ledarskap?
I den här artikeln Jag och mitt ledarskap delar jag med mig av några härliga upplevelser och insikter som jag fick häromdagen.
Vill du också hitta din AHA-upplevelse, boka gärna en tid med mig genom att skicka mig ett mail! Det kan handla om att utveckla ditt ledarskap av människor eller din hund.
 
Låt gruppen hjälpa dig ...
Att utveckla nya vanor tar kraft och tid. När det stormar ute är det lätt att falla tillbaka i gamla mönster. Därför kan det var bra att träna ledarskap i gruppVi har ett beprövat koncept, men du får vara med och påverka!
 
En nöjd kund skriver ...
Fakturan ser bra ut! Det är inte ofta man säger så om en faktura :-)
Men mina båda kollegor har utvecklats och är fantastiskt duktiga på att använda Extended DISC som verktyg i rekrytering och det är kul att se. Vilket gör att vi har ökat vår försäljning av analyser i våra rekryteringar. 
 
Månadens citat
Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation.
~ Helge Brattgård
 
Vi bjuder på ett skratt
- Hur mycket är klockan? 
- Inte fyra i alla fall, för då skulle jag varit hemma och det är jag ju inte!
 
 
Våra fokusområden: 
Coaching
Ledarutveckling
Organisationsutveckling
Personlig utveckling
och Rekrytering
 
Lise & Co AB 
Tel: 0762-22 66 78

https://www.lise.se
 
Följ oss på
 

Jag och mitt ledarskap

Mitt ledarskap"Fördelen med att se som en kratta" ;-) är att min fyrbenta vän dagligen lär mig nya saker om mig själv och mitt ledarskap. Hon hjälper mig att bli medveten om begränsande övertygelser som jag har och hur de kan vändas till möjligheter.En dag tidigt i våras hände följande.

Vi är ute på vår morgonpromenad, min hund går lös ca 20 meter före mig. Vi närmar oss grannens hus, nu ser jag att deras soptunna har vält och marken är full av (ätbara) saker som min hund är rätt nyfiken på :-)

Jag använder ett kommando (låt den vara) som betyder låt bli det där så får du godis av mig. Det brukar fungera riktigt bra, när jag säger det ser jag hur en katt springer iväg från soptunnan!!!! Min hund står still (hon kom alltså inte på mitt “låt den vara”) då visslar jag min inkallningssignal för att hon ska komma, vilket hon gör i full fart!!!!! Sen går hon dessutom perfekt vid min sida som jag ber henne om i några meter för att katten ska försvinna ordentligt.

Vad har nu detta med begränsande övertygelser att göra tänker du kanske.

Jo så här är det, min övertygelse handlar om att jag “vet” att jag inte kan få min hund att låta bli att jaga en katt!! Än mindre skulle jag kunna få henne att vända om hon hade börjat jaga… !!!

Idag blev min övertygelse motbevisad och jag är så glad. Jag hade nämligen aldrig prövat att utmana den medvetet. Tänk vad vi ibland får till skänks helt gratis. Det enda vi behöver göra är att bli medvetna om vad som händer/lyssna lite “inåt”.

En viktig bit i den här händelsen är hur min energi påverkade mitt ledarskap. Tack vare ;-) min dåliga syn, så såg jag inte katten i förväg. Därför hann jag inte bli stressad och tänka negativa tankar såsom det här går aaaaaldrig o.s.v. :-) Lösningen ligger just i att jag trodde att hon skulle komma och det var den signalen jag och min energi skickade ut - det lyckades! Och det bästa av allt är att nu vet jag att jag kan, det tar jag med mig till nästa gång det händer :-)


 

Nyhetsbrev april 2016

 
 
April månads erbjudande

Den här månaden bjuder vi på en undersökning där dina kunder/partners utvärderar dina främsta styrkor när du bokar vår utbildning för att bli certifierad handledare i Extended DISC kursstart 12e maj! 

DISC-analyser är ett av världens mest använda verktyg för att utveckla organisationer, forskning på universitet världen över validerar modellen. Med färger som beskriver olika stilar gör vi det lätt att komma ihåg vad vi ska fokusera på för uppnå önskat resultat.

 
Från meningslöst prat till
effektiva beslutsmöten. Kommunikation i ledningsgruppen skapar beslut som leder till handling. Med tillit i kommunikationen får ni modet att ha konflikter som utvecklar er som team och organisation.
 
Har vi en konflikt?
För en del personer är en konflikt ett väldigt stort problem, något som dränerar dem på energi och allt känns tungt och svart. Andra personer, kanske t.o.m. den andra parten i konflikten tycker att en konflikt bara är en möjlighet att "göra om och göra rätt" att hitta nya vägar eller kanske är det så att de överhuvudtaget inte vet om att "vi har en konflikt!!! Här kan du läsa mer om hur olika beteendestilars syn på konflikter
 
Är du försäljningschef
och vill leda ditt team till bättre resultat? Vi erbjuder dig ett unikt program inkl. certifiering. Läs mer här: Sälj och ledarutveckling
 
Hur ofta servar du ditt team?
En av invändningarna som jag möter när jag ska sälja in mina tjänster inom kommunikation och ledarutveckling är: - Nej det behöver vi inte för det fungerar bra som det gör. Eller det ska vi inte satsa på/prioritera nu. Har du funderat över hållbarheten i ett bra team? Hur länge bra kommer att vara bra innan du behöver göra något för att behålla den goda nivån? Vad kostar det att låta bäst före datum gå ut .....? Att köpa in något nytt kostar oftast mer än att regelbundet serva något som fungerar bra. Här kan du läsa några av våra tips och tankar kring att serva ditt team
 
Hur leder du?
med en rätt utförd 360°-analys (GAP-analys) utvecklas både individ och grupp! Uppföljning är därför A och O i detta projekt.
 
Ett underbart kundmöte
Vad är det som gör det där speciella intrycket, något som gör att du kommer ihåg en speciell person eller ett möte? Och vad är det värt att uppnå det. För mig var det ett härligt möte med en potentiellt ny kund alldeles i början av året. Och, eftersom det var så bra så skriver jag till och med om det här! Hur kan du få dina kunder/leverantörer att skriva om dig? Här kan du läsa om mitt bästa kundmöte

Vi vill också gärna inspirera dig att Ladda ner material med våra tankar om den"rätta säljaren"

 
Förstår ni alltid
varandra? Med en teamutveckling 
kan konflikter lösas, en mer positiv kommunikation uppstår. Nya kunskaper gör att ni fortare uppnår gemensamma mål.
 
Månadens citat
Att vara chef är en position, att vara ledare är en relation.
~ Helge Brattgård
 
Vi bjuder på ett skratt
- Hur mycket är klockan? 
- Inte fyra i alla fall, för då skulle jag varit hemma och det är jag ju inte!
 
Våra fokusområden: 
Coaching
Ledarutveckling
Organisationsutveckling
Personlig utveckling
och Rekrytering
 
Lise & Co AB 
Tel: 0762-22 66 78 


https://www.lise.se 

 
Följ oss på
 
lise.se

Hur ofta servar du ....

hotrodDin bil?

Förlåt ditt team skulle det ju stå ;-)

Och handen på hjärtat när du servar är det då för att bilen ska fungera hjälpligt eller ska den verkligen gå bättre?

Många chefer och ledare köper inspiration  för att utveckla sina team. (Det du får när du gör en enskild satsning utan uppföljning eller koppling till befintliga mål/utvecklingsplaner). Missförstå mig inte jag älskar att leverera inspiration MEN,

jag skulle vilja se lite mer långsiktighet i köpet av utbildningar. Det där som gör att teamet faktiskt utvecklas.

Hur gör jag det då... jag/vi har ju inte tid... eller andra ursäkter. Känner du igen dem?

1. Bestäm dig för vilket du ska köpa. (Var ärlig både mot dig själv och mig som leverantör)
Om du väljer inspiration fast du egentligen behöver utveckling berätta det för mig. Då kan jag leverera inspiration på plats kompletterat med enkla uppföljningsövningar som faktiskt ger dig lite av båda.

2. Vill du ha utveckling satsa på flera korta möten. Vi människor behöver stöd och påminnelser för att utvecklas.
Ta dig tiden att förmedla ditt mål till mig. Sätt av tid för avstämning under resans gång. Ingen vet på förhand exakt vad som händer i en grupp som utmanar sig själva.

3. Köp inte en standardprodukt, hitta en leverantör som du litar på, som har kompetensen du söker. Berätta vilken budget du har och låt din leverantör ge dig det bästa möjliga för din investering.

Lycka till!


 

Nyhetsbrev mars 2016

 
   
Specialister på kommunikation med fokus på utveckling av ledare och team.
 
utveckla
Mars månads erbjudande
Hej Elisabeth, den här månaden bjuder vi på 2 timmars coachingnär du bokar vårt koncept Sälj och ledarutveckling med kursstart den 12e maj! 

Varje säljare kan öka sitt resultat med minst 5% genom att aktivt utveckla naturliga styrkor. Här kan du Ladda ner material t.ex. våra tips kring att välja "rätt" säljare.

 
Ledningsgruppens
utmaning är att vara sammansatt av personer med väldigt olika beteendestilar. Kommunikation i ledningsgruppen hjälper er att skapa tillit i gruppen.
 
Jag behöver prata av mig ...
Tänk vad skönt det var att få berätta för någon om det där hemska som hände på vägen till jobbet! Det är tur att det finns folk som lyssnar, för jag var så stressad att jag inte visste vart jag skulle ta vägen.

Eller ... är det verkligen bäst att prata av sig?
Vet du vad som händer i din kropp när du berättar om obehagliga saker?
Här kan du läsa en liten historia som vi döpt till hjälp det skriker i däcken...

 
Ny kursstart - 12e maj
för dig som vill bli certifierad handledare i Extended DISC
Du får ett kraftfullt verktyg för att förstå och utveckla kommunikation & beteenden individuellt och i grupp.
 
Vad är en 360°-analys
Gott ledarskap är viktigt för företags lönsamhet, för människors trivsel och välmående. Minst lika viktigt är ett gott medarbetarskap. Med en 360°-analys kan vi få svar på vad som fungerar bra, vilka styrkor ska utvecklas. 
Nyckeln till framgång är att teamet arbetar tillsammans för utveckling inte att ansvaret läggs ENBART på chefen. (Jag kan bara förändra mig, tillsammans kan vi förändra oss)
 
Hur leder du?
med en rätt utförd 360°-analys 
(GAP-analys) utvecklas både individ och grupp!
Uppföljning är därför A och O i detta projekt.
 
Var ärlig i ditt inköp.
När du tycker att ditt team behöver utvecklas finns det några viktiga saker att fundera över innan du gör ditt inköp. Har vi en konflikt? 

Eller söker vi inspiration, utveckling eller ett sätt att bygga vår laganda? Här kan du läsa några av våra tankar. teamutveckling eller konflikthantering I spalten till höger kan du se hur vi arbetar med båda vinklarna.
 
Förstår ni alltid
varandra? Med enteamutveckling 
kan konflikter lösas, en mer positiv kommunikation uppstår.
Nya kunskaper gör att ni fortare uppnår gemensamma mål.
 
Månadens citat
Det storslagna ligger inte i att aldrig falla, utan i att resa sig varje gång det händer. ~ Konfucius
 
Vi bjuder på ett skratt
Läraren: - På lördag får ni inte glömma att se månförmörkelsen barn! 
Barnen - På vilken kanal då?.
 
Våra fokusområden: 
Coaching
Ledarutveckling
Organisationsutveckling
Personlig utveckling
och Rekrytering
 
Lise & Co AB 
Tel: 0762-22 66 78 


https://www.lise.se 

 
Följ oss på
 
lise.se

De olika "färgernas" syn på konflikter

konflikterFörst har vi de röda som själva upplever en "högljudd" dialog som utmanande och spännande.
De ser möjligheten att vinna diskussionen och triggas av detta. Andra som lyssnar kan bli väldigt obekväma och uppleva klimatet som "hotfullt".

Detta är en viktig faktor för den röda att ha med sig i sitt lönsamhetstänk, att produktiviteten hämmas när personer i omgivningen upplever att det finns en konflikt.

Själva upplever de röda att det finns en konflikt om de åläggs något utan att ha "makt och medel" för att kunna leverera. Eftersom just leveransen är så viktig, så skapas här en stor frustration om de inte kan påverka sina resultat.


De gula som utgår ifrån det känslomässiga perspektivet upplever konflikter mer om de känner sig kritiserade (för en jättebra idé som de har) eller när någon klagar på dem. De utgår även ifrån ett JAG-perspektiv så fokus ligger mycket på vad den gula upplever. Att skilja på fakta och känsla kan vara en stor utmaning för den gula, som inte gillar det kritiska faktaperspektivet.


De gröna, utgår också från ett känsloperspektiv. De har ett ganska stort tålamod och håller ofta masken ganska väl, det tar tid innan de höjer rösten eller "startar ett gräl". Men under ytan kan det ligga många saker "och pyra" orättvisor glöms inte bort.

Deras utmaning handlar mycket om hur andra/gruppen mår, om det som händer är orättvist mot någon då har vi defenitivt en konflikt. Att skälla på någon ofentligt är inte en bra idé om du har en grön person i gruppen. De tar oerhört illa vid sig av ett sådant sätt. Att de kan ha fel i sak ser de som "ganska ointressant" det är hur det känns som är viktigt. Framförallt tror de att de inte är omtyckta om någon skriker åt dem. (vilket inte har med saken att göra för den röda)


 De blå utgår precis som de röda ifrån fakta. Med en stark rädsla för att göra fel så är det just i den "lådan" som konflikter uppstår. När de upplever att motparten säger att de har fel, då är de på tunn is.
Här handlar det mycket om vad de "tycker sig höra", de har lätt att känna sig ifrågasatta, baserat på rädslan att göra fel, därför tror de ofta att det finns en konflikt fast motparten kan vara helt ovetande eller oförbereddd.
Eftersom de är väldigt detaljorienterade så är det ofta i just detaljer som konflikter uppstår, de ser hinder i en detalj där andra kan se en helhet och inte alls tänker på detaljen.


 

Nyhetsbrev februari 2016

utveckla

Hej Elisabeth

Den här månaden bjuder vi på 4 timmars coaching när du bokar vårt koncept Kommunikation i ledningsgruppen. Till ett fast pris arbetar vi under 4 halvdagar plus ett antal egna möten med kommunikation och tillit i er grupp.

Ingen annan grupp är sammansatt av så olika personligheter som just ledningsgruppen. Det är när ni verkligen förstår varandra som lönsamheten ökar! Vi hjälper er.

 

Sälj och ledarutveckling

Den 10/5 startar nästa öppna utbildning, i Sälj och ledarutveckling klicka på länken för mer info, eller kontakta oss för en företagsanpassad lösning.

Den missnöjda kunden del 3

Läs om Adams utmaning i Den missnöjda kunden del 3. Han tittar bekymrat på placeringen av borden på restaurangen som han har bokat för kvällens middag. Istället för ett gemensamt bord som han har beställt har de fått fyra bord utspridda i lokalen. De är 20 personer som ska fira tillsammans, så det här går ju inte. Han beslutar sig för att prata med hovmästaren.

 

All utveckling börjar med

en vilja att förändras. Som certifierad handledare i Extended DISC får du ett effektivt verktyg för verksamhetsutveckling.

Når dina argument fram

Ibland vill vi samma sak men ändå blir det så fel. Vi hör helt enkelt inte varandras budskap. Här bjuder vi på lite kunskap hur de olika beteendestilarna naturligt kommunicerar, och några tips på hur du får dina argument att nå fram.

Det är måndag morgon, Åsa har just satt sig när det knackar på dörren. Det är hennes personalchef Anna som kliver in.

 

Hur leder du?

med en rätt utförd 360°-analys
(GAP-analys) utvecklas både individ och grupp!
Uppföljning är därför A och O i detta projekt.

Gnäller du eller??

Jag tror att vi alla kan vara överens om att gnäll är något som påverkar oss negativt. Men, det som skiljer oss åt är vad just jag tycker är gnäll!
Låt oss ta ett exempel Trazan och Jane möts vid kaffemaskinen och Trazan säger
– Vilket underbart väder det är idag!

 

Förstår ni (alltid) varandra?

Med en teamutveckling
kan konflikter lösas, en mer positiv kommunikation uppstår.
Nya kunskaper gör att ni fortare uppnår gemensamma mål.

Månadens citat

Ibland kan din glädje vara källan till ditt leende, men ibland kan ditt leende vara källan till din glädje. ~ Thich Nhat Hanh

 

Vi bjuder på ett skratt

Jag och min man samarbetar om allt.
Vi har t.o.m. ett gemensamt bankkonto.

Våra fokusområden:
Coaching,
Ledarutveckling,
Organisationsutveckling,
Personlig utveckling
och Rekrytering
 

 

Lise & Co AB
Tel: 0762-22 66 78

">
https://www.lise.se

 

Följ oss på

 

lise.se

Vi skickar det här nyhetsbrevet till dig för att vi har varit i kontakt med dig eller ditt företag och vi tror att du kan ha glädje av den här informationen. Adressregistret är vårt eget och vi lämnar aldrig ut din e-postadress till någon annan.
Avanmäl mig från detta nyhetsbrev


Den missnöjda kunden - del 3

missnojd-kundAdam tittar bekymrat på placeringen av borden på restaurangen som han har bokat för kvällens middag. Istället för ett gemensamt bord som han har beställt har de fått fyra bord utspridda i lokalen. De är 20 personer som ska fira tillsammans, så det här går ju inte. Han beslutar sig för att prata med hovmästaren.

- Hej jag heter Adam och jag har bokat ett bord för 20 personer ikväll. Nu ser jag att det verkar bli fyra bord istället. Det blir väldigt tokigt för oss. Gruppen är jätteviktig och vi kan inte sitta utspridda. Vi har en viktig händelse att prata om och det här har vi sett fram emot länge. Kaaan du vara snäll och hjälpa oss med det här?
- Nej det går faktiskt inte. Vi har helt fullt. Säger Rebecca och går sin väg
För sig själv muttrar hon, himla omständlig människa, tror han jag har tid att serva bara honom. ...

Adam som har väldigt mycket grönt i sin profil är väldigt relationsorienterad. Gruppen är viktigast för honom och dessutom tycker han att konflikter är enormt jobbigt och energikrävande. Han blir helt ställd och tänker i sitt stilla sinne - hit går jag aldrig mer.

Tipset till Rebecca som har en tydligt röd profil (Högt tempo och personligt resultat i fokus. Vilket är helt motsatt till Adam.) är att tydligt visa Adam att hon bryr sig om deras relation. Att visa att hon bryr sig om hans dilemma kan göra stor skillnad även om hon inte kan lösa hela problemet. Adam behöver KÄNNA hennes engagemang i hans problem då kommer han att komma tillbaka till restaurangen i framtiden.

Vill du veta mer om din egen stil kan du läsa mer här. Har du ett team som behöver lite hjälp i sin kommunikation kika här.


 

Når dina argument fram?

Ibland vill vi samma sak men ändå blir det så fel. Vi hör helt enkelt inte varandras budskap. Här bjuder vi på lite kunskap hur de olika beteendestilarna naturligt kommunicerar, och några tips på förbättring.

 

Det är måndag morgon, Åsa har just satt sig när det knackar på dörren.  Det är hennes personalchef Anna som kliver in.

argumentera

- Hej Åsa, har du tid en stund jag har något viktigt som jag vill prata om,  och det handlar om att ALLA ska må bättre?
- Du får 2 minuter på dig. 
- Oj.... men det är så här att jag ser att många kollegor stressar alldeles för mycket. Därför tror jag att det vore bra att göra en medarbetar-undersökning. Det handlar också om en del chefers ledarskap. Många kommer till mig och mår dåligt så jag har kollat runt ordentligt och alla tycker att det är väldigt jobbigt just nu. Så jag tror verkligen att det är viktigt att vi frågar alla vad de tycker....

- Du dina 2 minuter är ute! Och det där tror jag inte på....

 

 

 


Bakgrunden till sättet Anna argumenterar på är hennes naturliga beteendestil med mycket grönt i. 
Anna uppfattas oftast som en behaglig person, finns alltid där när någon behöver prata. Engagerar sig i alla medarbetare, hur de har det både på arbetet och privat. Anna tycker om att fatta beslut tillsammans med andra och har ett stort behov av att veta att gruppen mår bra, förändringar är ganska obekvämt.

Därför är det naturligt för henne att fokusera på hur andra mår, att ALLA ... vill något. Och besluten fattas ur ett känslomässigt perspektiv. Hon lägger alltså fram sin sak med alla de argument som hon själv skulle ha för sitt beslut.


Åsa är hennes absoluta motsats med mycket rött i sin profil. Här går det undan både med beslut och förändringar. För Åsa är det fakta som gäller med resultatet i fokus. För att fånga Åsas uppmärksamhet är det smart att starta samtalet med vilket resultat något kommer att ge och NÄR det förväntas inträffa!

Anna hade alltså kunnat få ett JA på sin fråga om hennes argumentation hade varit kort, koncis med ett fokus på resultatet.


T.ex. Vet du att vi kan öka produktiviteten i företaget med hjälp av en medarbetarundersökning. Resultatet har vi inom en månad och redan i september kan vi köra igång med våra åtgärdspaket. Vill du ha mer fakta för ett beslut?

Att nå fram i bruset är en konst. Rätt formulering ger båda det de vill ha.


 

Årets bästa kundmöte :-)

Agfa01Ibland blir allt bara så bra :-)

Årets första kundmöte sker på Agfa Graphics i Kista. Jag har förmånen att få träffa deras oerhört trevliga VD. Om han blir min kund får framtiden utvisa. Under hela detta år kommer jag att njuta av en väggkalender i A3 format. Man har låtit samla in recept på typiska maträtter från världen över. 

Att jag och min man älskar att laga mat gjorde ju inte denna gåva mindre uppskattad! Den sitter nu i vårt kök och varje månad får vi förmånen att testa en helt ny maträtt :-)

Jag blev ju så glad över denna gåva att jag skriver just detta inlägg, min reflektion är att detta är en helt underbar marknadsföringsinsats. Jag kommer att tänka på Agfa i en mängd nya situationer.

Och att som säljare få en present på ett första kundmöte kommer bli svårslaget. Hela detta år kommer AGFA att finnas i mitt fokus!

Hur kan vi göra för att våra kunder ska ha oss i fokus detta år? :-)

 


 

Begränsande övertygelser

begransande overtygelseSom coach så jobbar jag en del med s.k. begränsande övertygelser. Idag tänkte jag berätta om en av mina :-)

Det handlar om att jag ser rätt dåligt, har gjort sen födseln. Under min uppväxt tyckte jag nog att det var orsaken till "alla" mina problem. Och visst är det fortfarande ett problem eller?

T.ex. så känner jag inte igen folk som jag tidigare har träffat, Hur pinsamt är inte det…!!!

Eller jag är urkass på att hitta till nya platser. Det finns tveklöst en hel radda med saker som jag kan räkna upp om jag vill.

MEN, tänk om jag istället väljer att se möjligheterna i dessa situationer, går det?

Absolut, är det lätt? Inte alltid. Men med bra tekniker blir det absolut både lättare och roligare.

Låt oss ta det första påståendet, jag känner inte igen folk. Ok, nuförtiden så berättar jag alltid om min syn och det leder ofta till väldigt roliga, kloka och positiva samtal. De kompenserar helt klart de få som faktiskt tycker att jag är lite knäpp. Jag får så oerhört stor respekt från min omgivning när jag berättar att jag är annorlunda. Summering - när jag tror på "barnets" övertygelse  ja då blir den helt klart begränsande. När jag lyssnar till modets röst blir jag belönad.

Påstående två - jag hittar inte till nya platser, nej vem gör det.

När jag är modig och frågar någon om vägen så får jag chansen att möta nya människor. De allra flesta är faktiskt hjälpsamma och jag får en ny upplevelse med mig, helt gratis. (något som många andra går miste om)

Jag är oerhört tacksam över den positiva effekt som coachingen har på mitt sätt att tänka. Den har hjälpt mig att vända "på många stenar" så att jag hittar det fina, det roliga det utmanande i vardagen. Tack för att just du läste detta :-)
Kanske kan det hjälpa någon annan som är annorlunda och helt unik.


 

 

Den missnöjda kunden - del 2

missnojd kund- Hallå Pelle, Linda här. Vilken dag vi har! Underbart väder och affärerna blomstrar härligt eller hur?
Du, jag behöver en inspirerande bok till min personal. Fixar du det, behöver den i morgon ok?

- Oj, kan jag be dig om lite fler detaljer. ... Typ antal, genre, pris och ...

- Äsch det fixar du, jag litar på dig. Vi ses imorgon.

- ???


Bakgrunden till det här samtalet är att Linda har fått i uppdrag att beställa en inspirerande bok som ska delas ut till personalen. Hennes chef har inte varit så tydlig med syftet men Linda tar förgivet att Pelle kommer att fixa något bra han är hennes "alltiallo-leverantör".
Linda hämtar sina böcker och på kvällens AW delar hon stolt ut dem. Kollegorna tittar undrande på boken, spridda kommentarer hörs. - Vad ska vi ha den här till, sömnpiller, årets sämsta bok, ska vi bli matematiker nu eller vad är det frågan om? Förvirrat inser Linda att Pelle valt en bok om matematiska problem. (För honom är det ett jätteinspirerande ämne) Hennes förväntning var en bok om personlig utveckling. Kvällen är förstörd!

Dagen efter:

- Linda här, du Pelle hur kunde du välja den där boken åt mig? Jag blev utskrattad och kvällen helt förstörd!

- Oj, men jag gjorde ju som du sa, en inspirerande bok...

- Pelle! INGEN vill läsa om matematiska problem om de inte är helt nördiga!

- Men nu ….

Gissningsvis tycker ungefär hälften av er som läser detta att Linda har helt rätt, och hälften håller med Pelle. Lindas profil och kommunikationsstil visar på mycket gult, inspirerande och kreativ. Pelle däremot har mycket blått i sin vilket betyder att de är varandras totala motsats.

Om målet just nu är att Pelle ska få Linda att fortsätta att vara hans kund (ibland är det inte värt ansträngningen men det är en annan dialog) Då är vårt tips att Pelle tar ett djupt andetag och sedan frågar Linda - Hur skulle jag kunna kompensera dig för det här?

Säkert kan de hitta en lösning som båda kan acceptera. "Tricket är" att få Linda att känna att hon vunnit något, allra bäst är om det kan skapa popularitet för henne. För det största problemet var alla kollegors negativa kommentarer. Det är inte helt fel om hon får något till sig själv som plåster på såren....

Pelles naturliga reaktion är att gå i försvar. Att göra fel är en katastrof och att bli oskyldigt anklagad är fruktansvärt jobbigt. Därför vore det väldigt energikrävande för honom att följa det här rådet men det skulle löna sig. För om Linda blir glad så har hon snart glömt detta och hon kommer fortsätta att ha Pelle som sin leverantör.

Om Pelle enbart försvarar sig och inte fokuserar på Lindas behov då kommer hon inte tillbaka som kund, punkt!


 

Konsten att "be lagom om ursäkt"

Ursakt-lagomDu har just avslutat ett möte med dina kollegor när du inser att du har glöööömt ... 

Du lovade ju på förra veckans möte att du skulle skicka ut förslag på en lokal för årets sommarfest så att alla kan vara med och rösta. Du glömmer aldrig!! Och du är alltid först ut att klaga på dina vimsiga kollegor som alltid glömmer något, typ hela tiden. Vad göra nu??

Självklart tar du fortare än kvickt fram listan som du utlovat. Men hur ursäktar du dig när du skickar ut den? Räcker det med "sorry guys" jag glömde, eller behövs det lite tyngre ursäkt kanske? (du har ju faktiskt klantat dig rejält, nu kanske inte folk hinner rösta i tid, och det är ditt fel!!!Okej dags att ta ansvar (tänk om kollegorna någonsin gjorde det ...)

Du börjar mailet med
- Jag ber verkligen om ursäkt men jag glömde faktiskt att ta fram listan på lokaler som jag lovade. Jag vet det är oförlåtligt men jag hoppas ändå att ni kan ta emot mitt uppriktiga förlåt. Här kommer självklart lista så att vi kan gå vidare till nästa steg.

Känner ni igen er/någon kollega?
Nu kommer vi till det här med lagom. Det finns inget enkelt recept på vad som är lagom, det beror alltid på individerna i gruppen och händelsen i sig men en tanke kring just denna händelse blir då så här. Den här personen har mycket blått i sin profil och tror att "alla andra" tänker likadant. D.v.s. att fel är en katastrof.

Chansen att kollegorna lägger lika stort värde vid detta som personen själv är ganska liten, dels baserat på hur de beskrivs dels beroende på att 75% av svenskarna är känsloorienterade och inte letar efter fel utan tvärtom de tänker mer i möjligheter att lyckas tillsammans. Här beskrivs de gul/gröna beteendestilarna.

De som har mycket rött i sin stil kommer troligen hoppa direkt till listan utan att läsa/ta in ursäkten som den blå förmedlar, med resultatet i fokus tycker den röda att det var mycket ord om "ingenting". 

Om du nu gör en stor sak av din glömska har du dels varit onödigt självkritisk vilket skapar en negativ sjävbild som även dina kollegor "matas" med.

Det finns också en risk att dina kollegor
1. Tappar fokus på det verkliga innehållet i ditt mail.
2. Tycker att du "gnäller" (visserligen på dig själv) för att känslan som formuleringen skapar är mer problem än ett positivt fokus - Yes, det är dags för vår fest ... nu kör vi.

Rådet till dig som känner igen dig i den här personen är att vara lite snäll mot dig själv.
Med en omvänd formulering kan du fortfarande be om ursäkt men fokusera på det positiva först. T.ex.
- Vänner äntligen är det dags för en fortsatt planering av vår sommarfest. Här kommer listan med lokalförslag. Ledsen att den blev lite sen men det kom något imellan.

Rådet till dig som har en kollega i din grupp som i detta exempel.
Tänk på att denna person ser ursäkten som viktig, ett bevis på respekt. Så även du bör hitta ditt "lagom".

 


 

Beslut i en krissituation ....

När jag frågar mina kunder hur de upplever att de fattar beslut i en krissituation så svarar de flesta

- Men det är jag bra på!

Ändå är detta en av de saker som chefer får mest kritik för. Orsaken ligger i upplevelsen.
Det första som skiljer oss åt är tiden. Hur lång tid behöver du ha för att bekvämt besluta om något viktigt. Låt oss ta några exempel.

Du är på väg till en väldigt viktig kund, de sista detaljerna i ert avtal ska gås igenom. Du vet att din kund bara har en timme idag, sen är han på tjänsteresa i en månad.

På vägen till mötet får du punktering vad gör du?

Du är ju mitt i city så en taxi är lätt att hitta men din budget tillåter inte detta. Är det lätt eller svårt att bryta mot budgetbeslutet (riskera att chefen blir arg) för att hinna till mötet? Den som lätt fattar beslut i krissituationer har inom 2 minuter vinkat till sig en taxi utan att det kostar det minsta energi. (Den röda profilen)

Motsatsen, den grön/blå profilen har övervägt beslutet ur flera synvinklar, är det värt risken... Den har kanske försökt hitta andra lösningar och ringt en kollega eller kollat kommunala möjligheter. När beslutet blir att ta en taxi så är det ändå så att det skaver lite, vetskapen om att detta faller utanför ramarna gör att det tar energi. Men kanske säger du nu
- Jamen jag bestämde mig ju fort (10 minuter) så jag "kan".


Ett annat exempel som jag prövade på en vän som har små barn var att ha en dialog om syrgasmasken i flygplanet.

Instruktionen är ju att sätta masken på sig själv först sen på barnen. Min fråga till henne var hur tycker du att det känns?

- Nääe det kan man ju inte göra...

- Ok, varför inte det?

- Men jag måste ju rädda mina barn!

- Ja just det,  och om du tuppar av så kan du inte det, eller hur?

- Det är ju sant. Men det KÄNNS fel.

Här handlar det alltså om ett beslut där min vän styrs av känslor. Den som bara ser till fakta har lätt att snabbt välja det mest effektiva i en krissituation.

 

Det vi pratar om är alltså inte förmågan/kompetensen att fatta snabba beslut utan vilken mängd energi det tar att göra det. Det finns heller inget som säger att det ena är bättre än det andra. Båda förmågorna (att reflektera först alternativt besluta omgående "på magkänsla") är styrkor som behövs i en organisation.

Andra svåra beslut kan vara att säga upp medarbetare, det kan också vara rent tekniska utmaningar som inte egentligen involverar människor. Då kan beslutsprocessen se helt annorlunda ut.

 

Den missnöjda kunden ...

Stig är inköpschef i ett medelstort företag med drygt 100 anställda. Leveransen av de 10 nya datorerna har just kommit. Han packar snabbt upp dem och upptäcker då att det saknas en. Han blir rejält upprörd eftersom leveransen kommer i sista minuten inför en konferensresa och då kommer det saknas en dator. Argt ringer han upp sin leverantör Olle. Så här låter deras dialog.

 

- Hej,  Stig här. Du nu är jag förbannad! Har just fått mina datorer och det saknas en! Vad f*n tänker du göra åt det?
- Oj, vad tokigt. Jag ska genast se om jag kan hitta felet. Jag vet ju att de har det väldigt körigt på vår leveransavdelning. Och de blir väldigt stressade om man skäller på dem så ....
- Du jag struntar fullständigt i vad som hänt och om det är synd om någon. HUR tänker du LÖSA detta åt mig?
- Oj, det vet jag inte riktigt. Men vi kanske kan ha en dator hos dig i nästa vecka.....
- Om jag inte har en dator på mitt bord om en timme så får du inte en spänn för din leverans förstått?
- Meeen så kan du ju inte göra. Vi kan inte hjälpa att det har blivit något fel på vägen. Jag ...
- Du lyssnar inte! Lös problemet NU! Klick.

Nu har Stig lagt på, hans humör är i botten och Olle är helt förkrossad. Som ni förstår krävdes det snabba beslut och handlingar här för att göra kunden nöjd.

Om Olle hade haft lite kunskap om hur man bemöter olika beteendestilar så hade han förstått att Stig har mycket rött i sin profil.
Han vill ha snabba svar och lösningar. Han vill också vinna alla "strider".

Hade han t.ex svarat: - Oj! Ge mig en timme så hittar jag en lösning. Jag ringer dig så snart jag har ett förslag ok?
Då hade Stig troligen varit helt nöjd. Och förmodligen hade han fortsatt att vara kund hos Olle.

I nuläget är det tvärtom troligt att han kommer att bråka rejält om fakturan för de 9 datorerna. Och han kommer inte att stanna som kund hos Olle. Inte ens om Olle löser problemet för här är det liksom "första intrycket" som gäller. Olle kan inte ta bort intrycket som hans svar skapade.

Det råder ingen tvekan om att det skulle vara tufft för Olle att svara så att Stig blev nöjd. Men med kunskap om olika beteendestilar skulle det vara lättare. Då skulle Olle t.ex.veta att de röda profilerna "skiljer på fakta och känslor". Vilket betyder att Stig kan vara rasande över att leveransen blev fel (fakta) men ändå tycka om Olle som person. De har överhuvudtaget inte med varandra att göra för honom.

Olle däremot med en väldigt grön profil är väldigt konflikträdd, vill besluta saker lungt och väl övervägt. Och att i första hand ta hänsyn till människorna han har runt sig är helt avgörande. Att bryta mot sitt naturliga beteende tar mycket energi. Men med kunskapen blir det lättare och båda parter vinner på det.

(Det blir en annan bloggpost om hur den röda kan välja ett annat beteende)


 

 

Den kvalitetsmedvetne säljaren

Det känns verkligen tryggt att vara kund hos den här säljaren.

Garanterat kvalitet på produkten, allt levereras enligt överenskommelse, med 100% koll på detaljerna. Vem vill inte ha detta?

Naturliga styrkor hos den blå profilen är noggrannhet, detaljkunskap, kvalitetsmedvetenhet och professionalism.
När det gäller komplex och långsiktig försäljning är det här rätt person på platsen.

För att leverera bra behöver den här personen tydligt stöd när viktiga beslut ska fattas. Feedback på rätt utfört arbete, kvalitetssäkrade leveranser, ingenting får gå fel!

Säljcykeln är troligen lång och kan även vara komplicerad. Mycket förberedelser är helt naturligt. Produkten håller hög kvalitet (vilket finns dokumenterat) och bidrar troligen till utveckling av något.

Om du kräver snabba resultat av den här säljaren eller om du på något sätt tummar på kvalitet eller leverans blir det riktigt jobbigt för den här säljaren. Att sälja en produkt som ännu inte finns /saknar specifikation är också ett exempel på något som ligger utanför komfortzonen.

Konsekvensen blir troligen i första skedet ett långt "försvarstal" varför det inte går att sälja detta. Nästa steg när tålamodet är slut (det räcker ganska länge) kommer personen att lämna detta uppdrag.

 

Relationssäljaren företagets styrka ...

Relationen är i fokus för den här säljaren. Som kund kommer du alltid att känna dig omhändertagen. Du känner att den här personen verkligen lyssnar på dig.

Naturliga styrkor är en god samarbetsförmåga, lojalitet, noggrannhet, ärlighet och empati.

För att leverera bra behöver den gröna personligheten en trygg miljö utan stora förändringar, en "närvarande" chef som stöttar, vara en del av en grupp med ett socialt sammanhang men ändå ha möjlighet till eget lugn.

 

Säljcykeln för den här personligheten är naturligt lång, produkten måste upplevas som viktig av säljaren, några exempel kan vara att den räddar liv, det kan vara en försäkring som skyddar dig mot xx, det kan också ha med vård och omsorg att göra, som även det räknas om väldigt viktigt i den relationsorienterade säljarens värld. Den här personen ser relationen som grunden i ett lyckat sälj och det är självklart att inte tränga sig på utan att vänta tills kunden är redo att köpa.

Placerar du den här säljaren i en snabbrörlig miljö och förväntar dig snabba resultat utan relationsbyggande är det troligt att din säljare så småningom slutar. Dock är tålamod en tydlig egenskap hos den här personen och snabba beslut ter sig hotfullt, så du gör klokast i att göra er resa så bekväm som möjligt. Använd de naturliga resurserna rätt så gör du stora vinster med trogna kunder och även medarbetare. För den här personen får andra att trivas i sitt sällskap.


 

Hör du vad kunden säger ...

Pelle jobbar på konferensanläggningen "Sjökonferansen", han är säljansvarig här. Det ringer i hans telefon och följande samtal utspelar sig.

 - Hej mitt namn är Olle Andersson jag arbetar på budföretaget Apport. Jag ska ordna en konferens och undrar om du kan hjälpa mig?

- Självklart, åh ni kommer att bli så nöjda, vår SPA-avdelning är helt fantastisk, utsikten underbar,  maten gudomlig och det är ju jättelätt att hitta hit!

- Jaha, men jag skulle nog vilja ha lite mer detaljer...??

- Absolut! Alla våra konferensrum har sjöutsikt, rummen är stora och rymliga och på kvällen är det alltid något evenemang. Du förstår det är väldigt många bokningar just nu så vi är snart fullbokade. Vad vill du boka?

- Hm, ingenting just nu, klick.

Vad tror ni gick fel?

Den kreativa och väldigt positiva säljaren gör ju verkligen reklam för platsen, han inspirerar och försöker charma kunden så gott han kan. Allt det här gör han ju för att det är så han inspireras att köpa. Det ska vara kul, känslan ska vara ett Wow det här blir toppen och inte minst kollegorna kommer älska mig för detta!!!

Dessvärre är det inte så som Olle fattar sina beslut. Tvärtom bygger Olle sina beslut (enbart) på fakta och många detaljer. ALLT måste vara rätt, hålla hög kvalitet och INGET får gå fel! 

Olle skulle troligen velat att säljaren frågat HUR han kunde hjälpa till. Då hade Olle formulerat sina (detaljerade) frågor. Och om svaren hade varit lugna och tydliga och ingett en känsla av professionalism så hade han bokat en konferens. 

Konsten att höra hur du ska argumentera är svår. Ett första steg kan vara just en fråga - hur vill du att jag svarar/beskriver osv. Vill du ha detaljer eller övergripande... osv. 

Lycka till!


 

 

Intervju med blivande säljare ...

Frågar du kandidater hur de öppnar sitt säljsamtal i telefon med en potentiell kund?

Är det skillnad på följande och vilket är bäst.

- Hej jag heter Lotta och ringer ifrån Lottas xx, stör jag dig?

Eller

- Hej jag heter Lotta och ringer ifrån Lottas xx, har du tid en minut?

Att visa respekt för kundens tid är ofta uppskattat, båda meningarna gör det men den första gör det väldigt lätt att bli avvisad. Den andra visar hänsyn.

Att visa hänsyn borde vara en självklarhet men jag upplever att det är ganska ovanligt. Så hur vill du att dina säljare ska agera,  vilka avtryck ska de och ditt företag lämna och vilka resultat ska de uppnå?


 

 

Den kreativa säljaren

De är helt enkelt fantastiska, dessa kreativa personer, de har en förmåga att få oss att se produkten framför oss som de pratar om. Vi kan t.o.m. känna den, så bra är de på att visualisera saker oavsett om produkten finns eller inte.

De entusiasmerar oss, så bra att vi ibland undrar när samtalet är slut
-
Vänta nu, vad är det jag har köpt egentligen ... ?

Den här säljprofilen är naturligt nyfiken, gillar nya möjligheter utan att se hinder i dem. De hjälper mer än gärna andra i sin omgivning, (ibland på bekostnad av det egna resultatet) att mingla är det mest naturliga i världen.
Det här är den Gula profilen vi pratar om!

För att leverera bra behöver den här personligheten:
Mycket positiv feedback, få vara i händelsernas centrum och ha kul!
Den behöver en chef som lyssnar och ger utrymme för det kreativa, samtidigt som den håller "lagom i tyglarna". Att släppa den här personligeheten helt fri, kan resultera i många saker på gång som inte blir färdiga.

Säljcykeln får inte vara för lång, för den här personen eftersom tålamodet inte är den starkaste sidan.
Det bör inte heller vara alltför många (oväsentliga) detaljer att hålla reda på, då struktur tar mycket energi från den här personen. Tycker den informationen är oviktig så har den "inte koll" på detta.




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lise & Co AB, Org.Nr: 556335-8174, Kontakt Elisabeth, 0762- 22 66 78. Roger, 0737 - 89 35 62. E-post: info @ lise.se